lørdag 23. august 2008

Gustav Klimt & Barcelona

The Kiss
Malt av Gustav Klimt.
På La Ramla i Barcelona, sto det en kunstner som solgte selv lagde kopier fra Klimt, kjempenydelige! Angrer for at jeg ikke kjøpte fler, men fikk altså med meg et gull eksemplar av the Kiss, og det er jeg glad for. Det er et av mine favoritt bilder.
Dette var i 1996.



Gaudi
Fikk selvfølgelig med meg alle de flotte bygningene av Gaudi.
La sagrada familia.. Kirken som aldri blir ferdig..
Ingen over dette, for et fantastisk skue!



Antoni Gaudí i Cornet (født 25. juni 1852 i Reus, Catalonia, død 10. juni 1926 i Barcelona) var en katalansk arkitekt.
Antoni Gaudí var sønn av en kobbersmed, og fikk sin utdannelse ved Arkitekthøyskolen i Barcelona (Escola Superior de Arquitectura) fra 1873 til 1877.
Gaudí døde 74 år gammel, etter å ha blitt overkjørt av en sporvogn.
Han hadde da trukket seg helt tilbake fra offentligheten og var så dårlig kledd at ingen kjente ham igjen.
Hans lik ble til slutt funnet på et sykehus for fattige. Ved begravelsen fulgte store deler av Barcelonas befolkning den populære arkitekten til den siste hvile.




Fra Gaudis fantastiske park.
http://no.wikipedia.org/wiki/Barcelona

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar